Tak toto je hodně diskutabilní téma, skoro takový Hlavolam této doby! Ne tak samo o sobě, ale pro rozdílné i emotivní názory, které vzbuzuje. Profesně se mi v životě také nejednou dotklo, například i tím, že má tvorba byla kdysi zfalsována, zmíním to dále v článku…

Jindřich Lípa HLAVOLAM DOBY (olej, plátno 100x200cm, r. 2003)

Autorská práva

Oficiální státní uspořádání, chcete-li zákon o autorských právech, není nějakou svatou spravedlivou neměnnou pravdou. Jde o kompromisní složeninu názorů kompetentních osob, co se na jeho stanovování podíleli…

Vůči tomuto „oficiálu“, nejsem tak striktně nastavený, jako někteří jiní autoři. U mne jde spíš o morální aspekt, než o mou „uměleckou důležitost“. Jsem tedy poměrně shovívavý. Vadilo by mi jen, pokud by někdo mou tvorbu tvrdě kopíroval a vydával za svou.

Na druhou stranu například při svých kurzech běžně maluji společně se zájemcem velkoformátový obraz, který společně osignujeme. Dotyčný si jej pak odveze jako svůj majetek. Přitom to dílo má vetší hodnotu, než jej stál samotný kurz. Nevadí mi to, mou pohnutkou je začínajícím pomoci – k výtvarné sebedůvěře a odvaze malovat…

Například v jednom TV seriálu byl pravidelně asi v 15 dílech v interiéru jedné scény zavěšen falz mého obrazu. Náhodou jsem si toho všiml, když se manželka dívala na TV. Produkce dělala mrtvého brouka, jelikož měla s „falzifikátorem“ řádnou smlouvu a nechala jej v té situaci pěkně koupat. Šlo o nějakého nešťastníka, co si chtěl přilepšit okopírováním mého obrazu jenž nasel na netu. Proto jsem to nechal plavat…

Mnozí lidé berou umělce jako ty co žijí ze vzduchu – co nic nejí, neplatí nájem, nemají základní finanční výdaje a hmotné potřeby, natož aby jeli na dovolenou, či dokonce si dovolili vlastnit dům. Jako že si jen tak pro zábavu tvoří, – tak proč by se jim mělo za to ještě platit a když, tak málo. Na tomto povědomí se zřejmě podílí představa o neúměrných výdělcích současných žijících umělců. To se ale týká jen pár vyvolených. Na umění vydělávají spise obchodníci, často až po smrti autorů…

Ve své knize (ke stažení zdarma zde – https://artlipa.cz/blog/reakce-ctenaru-na-mou-knihu-jak-se-uzivit-artem/) to podrobněji popisuji na přikladu historicky zneužitého nešťastníka Van Gogha a ten obecný pohled v podstatě běží dodnes…

Znám konkrétní existenční situace mnoha současných autorů a vím, že jejich příjem a starosti o uživení se, nejsou jiné, než u běžné pracovní populace. Nesrovnatelně víc se spíš vydělává „hlavou od stolu s PC“ v jiných oblastech, i až statisíce denně (finanční sféra – cenné papíry, burza, finanční machinace…). Přitom s tím je obyvatelstvo možná víc smířené…

Jednou jsem četl diskuzi skupiny fotografů. Měli ohledně autorských práv dost radikální názory. Já je docela chápal, protože náročnost uživení se fotografií je nesrovnatelná s uživením se malbou a to i když je autor zavedený a známý. Potvrdilo se mi to, když jsem ve své knize (cca 850 stran) publikoval na 200 prací autorů různých uměleckých profesí. Jediní fotografové nebyli ochotni do ní přispět bez honoráře. To ani když věděli, že kniha je zcela zdarma ke stažení a že ji vedle dvouleté práce navíc dotuji velkou částkou za profesionálního korektora. Nekompromisně požadovali zaplaceni, což naši ostatní renomovaní i slavní mezinárodní autoři nedělali (například „Juka“, Jonas Burgert, Michael Rittstein, Jaroslav Róna, David Černý, Boris Jirků, Adam Štech, Adam Kašpar… ). Naopak to vítali, protože tak měli propagaci zdarma…

Síla a razance v ohrazovaní se autorskými právy je tedy u jednotlivých autorů dána i jejich hmotnou situaci, také jejich vztahem ke hmotným věcem, nebo mírou své umělecké důležitosti.

S příchodem sofistikovaných technologií, bude situace pro nás autory ještě těžší. Například v současné době narůstající UI, autorská práva asi ještě víc zkomplikuje a zhorší. Ona vytvoří během sekundy fotografii, či „vymyslí“ obraz, jenž s propojením s fyzickým kopírovacím robotem během chvíle i namaluje (nepochybuji, že pokud se na tomto ještě nepracuje, je otázkou času, kdy začne). Takové dílo pak bude natolik dobré a nesrovnatelně levné, že zákazníci nebudou mít takovou potřebu pořizovat si drahé lidské originály, když tato esteticky levná díla splní svůj účel také. To vše ukáže až čas…