Posílal jsem z Prahy jednomu zákazníkovi, natěšeným manželům z Moravy, velkoformátový obraz jménem KRAJKA. Přišel jim ale poškozený. Plátno mělo promáčknutou cca15cm jizvu, jednu lištu naštíplou a jedna obvodová byla dokonce zlomená. Při dopravě asi musel na zabalenou zásilku spadnout nějaký těžký uvolněný předmět. Obal byl sice prohnutý, ale manželé balík přijali. Poškození nafotili a fotografie mi poslali.

Prezentace stupně rozsahu poškození obrazu:

Místo složité reklamace u dopravní společnosti jsem manželům nabídl opravu sám. Jenže oni nechtěli o opětném posílání díla ani slyšet. Obraz se jim natolik líbil, že jej nechtěli dát z ruky. Nesmírně mi to potěšilo. Pán mne, místo nějakého podráždění, klidným hlasem prosil o podrobné vysvětlení, jak bych při opravě postupoval. To jsem učinil a s tím jsme se rozloučili. Za velmi krátkou dobu mi radostně hlásí, že se mu oprava zdárně podařila. Je mi jasné, že to byl výjimečný přístup, že není možné od zákazníků takovou reakci běžně očekávat. I když jsem tedy nemusel, na doplatkové faktuře jsem přesto dal slevu za poškození. Nebyla využita – na účet mi přišla finanční částka celá! Vysvětluji si to tím, že lidští manželé viděli moji upřímnou snahu situaci řešit a také že o obraz velmi stáli. Rozinkou na dortu byla v jejich emailu tato věta:

„Na obraz se pořád musíme dívat, je to lepší než televize, prostě nádhera!“

No řekněte sami, nebyli to naprosto úžasní zákazníci? Ač nemuseli, tak si místo rozčilování opravili poškození sami. Mohli se po mě „vozit“ od rána do večera a bylo by to i pochopitelné. Musím říct, že zrovna s tímto obrazem jsem byl po jeho domalování jako autor esteticky spokojený a tak jsem velmi rád, že jej mají zrovna takoví vstřícní majitelé!

Záměrně jsem nenapsal město, z něhož pocházejí, protože chci zde nyní zmínit jejich jméno – Nápravníkovi. No nejsou to lidé hodni svého jména?!

Prezentace obrazu KRAJKA v interiérech:

K obrazu KRAJKA jsem natočil krátké video Zamyšlení nad obrazem: